Agricola recensie bordspel: Het Boeiende Boerenleven op het Bordspel

Agricola is een bordspel ontworpen door Uwe Rosenberg en uitgebracht in 2007. Het spel neemt spelers mee naar de wereld van de boeren, waar ze hun eigen boerderij beheren en ontwikkelen in een poging om de meest succesvolle en welvarende boer te worden. Het spel combineert strategie, planning en een vleugje geluk om spelers een meeslepende en uitdagende ervaring te bieden. De spelers beginnen met een bescheiden boerderij en een gezin van twee personen. Gedurende de verschillende rondes van het spel moeten spelers beslissen hoe ze hun beperkte acties het beste kunnen gebruiken om hun boerderij uit te breiden en te verbeteren. Dit kan onder andere het bouwen van gebouwen, het verbouwen van gewassen, het fokken van dieren en het uitbreiden van het gezin omvatten.

Inhoud

• 1 speelbord
  • 5 boerderijborden
  • 360 speelkaarten (beroepen, kleine en grote verbeteringen)
  • Houten speelstukken (mensen, dieren, gewassen, grondstoffen)
  • Overzichtskaarten en spelregels

Een van de sterke punten van Agricola is de grote verscheidenheid aan keuzes en strategieën die het spel biedt. Elke speler heeft toegang tot verschillende acties en moet de beste manier vinden om deze te combineren en uit te voeren om de boerderij te verbeteren. Dit zorgt ervoor dat geen twee spellen hetzelfde zijn en dat spelers voortdurend moeten nadenken en aanpassen aan de situatie op het bord.

Het spel bevat ook een groot aantal verschillende kaarten, zoals beroepen en kleine verbeteringen, die het spel verder personaliseren en de spelers voorzien van unieke vaardigheden en voordelen. Deze kaarten dragen bij aan de herspeelbaarheid van het spel, omdat elke combinatie van kaarten nieuwe strategieën en uitdagingen biedt. Het spelmateriaal is van hoge kwaliteit en de illustraties zijn sfeervol en passend bij het thema. Dit draagt bij aan de immersie in de wereld van de boeren en zorgt ervoor dat spelers zich echt betrokken voelen bij hun boerderij en de beslissingen die ze nemen.

Agricola is een uitdagend en diepgaand strategisch spel dat spelers keer op keer zal blijven boeien. De vele keuzes en strategieën, gecombineerd met de hoogwaardige spelcomponenten, maken het een waardevolle toevoeging aan de collectie van elke bordspelfanaat. Het kan echter een vrij complex spel zijn, dus het wordt aanbevolen voor spelers die enige ervaring hebben met strategische bordspellen of bereid zijn om de tijd te nemen om de regels en mechanismen onder de knie te krijgen.

Spelregels van Agricola

Doel van Agricola

Het doel van Agricola is om aan het einde van Agricola de meest succesvolle boerderij te hebben. Spelers verzamelen overwinningspunten door middel van het verbouwen van gewassen, het fokken van dieren, het bouwen van gebouwen en het vergroten van hun gezin. Degene met de meeste overwinningspunten wint het spel.

Het spel bestaat uit 14 rondes, verdeeld over 6 fases. Elke ronde bestaat uit de volgende stappen:

1. Rondkaart omdraaien: Draai de bovenste kaart van de huidige fase om en plaats deze op het speelbord.
  2. Aanvullen van de actievelden: Plaats grondstoffen op de aangegeven actievelden.
  3. Werkfase: In spelersvolgorde plaatsen spelers één van hun gezinsleden op een beschikbaar actieveld en voeren de actie uit. Dit gaat door totdat alle spelers al hun gezinsleden hebben geplaatst.
  4. Thuiskomstfase: Haal alle gezinsleden van het speelbord en geef ze terug aan de spelers.
  5. Oogstfase (indien van toepassing): Na rondes 4, 7, 9, 11, 13 en 14 is er een oogstfase. Voer de volgende stappen uit: a. Oogsten: Spelers ontvangen één graan of groente van elk veld dat ze hebben ingezaaid. b. Voederen: Spelers moeten voedsel betalen voor elk gezinslid (2 voedsel per persoon). Als ze niet genoeg voedsel hebben, kunnen ze negatieve overwinningspunten krijgen. c. Dieren fokken: Spelers ontvangen één extra dier voor elke twee dieren van dezelfde soort die ze hebben, mits er ruimte is op hun boerderij.

Einde van Agricola

Agricola eindigt na de oogstfase van ronde 14. Spelers tellen nu hun overwinningspunten op basis van de volgende criteria:

• Velden: 1 punt voor elk ingezaaid veld.