Jatten recensie: is dit kaartspel de moeite waard om te proberen

Als je op zoek bent naar een leuk kaartspel voor een gezellige avond met vrienden of familie, dan is Jatten van 999 games een aanrader. Jatten kaartspel draait om stelen van je tegenstanders om je eigen verzameling op te bouwen. Maar pas op, want als je te hebberig bent, eindig je zonder buit! Het spel is gemakkelijk te leren, maar biedt toch voldoende uitdaging en strategie om ervoor te zorgen dat je je niet snel zult vervelen.

Gameplay van Jatten

Het spel bestaat uit 98 kaarten, genummerd van 1 tot en met 7 en twaalf dievenkaarten. Aan het begin van het spel krijgt elke speler zeven handkaarten en één dievenkaart. Het doel van het spel is om als eerste zes kaarten van dezelfde waarde te verzamelen. Elke beurt begint met het trekken van een kaart van de trekstapel. Vervolgens mag je een kaart uit de hand van een tegenstander stelen en deze open op tafel leggen. Je kunt ervoor kiezen om te stoppen en de gestolen kaarten aan je verzameling toe te voegen, of je kunt doorgaan en nog een kaart stelen. Als je twee kaarten van dezelfde waarde hebt gestolen, eindigt je beurt en gaan de kaarten terug naar de hand van het slachtoffer.

Als je een dievenkaart trekt, mag je een kaart naar keuze uit de verzameling van een tegenstander stelen. Dit voegt een extra strategisch element toe aan Jatten bordspel, omdat je moet beslissen wanneer je de dievenkaart inzet en bij wie je gaat stelen. Een aspect dat ik persoonlijk erg leuk vind aan Jatten, is dat het spel snel en dynamisch is. Er gebeurt altijd wel iets, en het is moeilijk om je aandacht er niet bij te houden. Het spel vereist bovendien veel tactisch denken en plannen. Je moet goed inschatten welke kaarten je kunt stelen en wanneer het slim is om te stoppen.

Een ander voordeel van Jatten is dat het spel niet te lang duurt. Een potje duurt meestal tussen de 15 en 30 minuten, afhankelijk van het aantal spelers en hoe snel iedereen speelt. Dit maakt het spel perfect voor een snel spelletje tussendoor, of voor een avondje waarop je meerdere spellen wilt spelen.

Het design van de kaarten is ook erg leuk en kleurrijk. De kaarten zijn van goede kwaliteit en voelen stevig aan. Dit is vooral belangrijk omdat het spel veel draait om het stelen van kaarten en het leggen van kaarten op tafel. Het is fijn om te weten dat de kaarten niet snel zullen buigen of scheuren tijdens het spelen. Een ander aspect dat ik erg leuk vind aan Jatten, is dat het spel niet te serieus is. Het is geen spel waarbij je je tegenstanders probeert te vernietigen, maar eerder een spel waarbij je elkaar een beetje plaagt en uitdaagt. Dit zorgt voor een gezellige en ontspannen sfeer aan tafel, en maakt het spel perfect voor een avondje met vrienden of familie.

Als ik het spel zou moeten vergelijken met andere kaartspellen, dan zou ik zeggen dat het een combinatie is van Uno en Pesten. Het spel heeft elementen van beide spellen, maar voegt er nog een extra dimensie aan toe door het stelen van kaarten en het verzamelen van dezelfde getallen. Dit maakt het spel uniek en zorgt voor veel variatie tijdens het spelen.

Pros:

• Gemakkelijk te leren en geschikt voor alle leeftijden
  • Snel en dynamisch spel dat niet te lang duurt
  • Leuk design van de kaarten en goede kwaliteit
  • Gezellig en ontspannen sfeer aan tafel
  • Uniek spel met elementen van Uno en Pesten

Cons:

• Kan soms wat chaotisch zijn, vooral als er veel gestolen kaarten op tafel liggen

Al met al kan ik Jatten van harte aanbevelen als je op zoek bent naar een leuk kaartspel voor een avondje met vrienden of familie. Het spel biedt voldoende uitdaging en strategie om het interessant te maken, maar is tegelijkertijd gemakkelijk genoeg om te leren en te spelen. Bovendien zorgt de gezellige en ontspannen sfeer aan tafel ervoor dat je gegarandeerd een leuke avond zult hebben.