Mille Fiori Bordspel Recensie: Een Uitdagend en Prachtig Vormgegeven Bordspel

Als je op zoek bent naar een strategisch bordspel met een prachtig ontwerp, dan is Mille Fiori het spel voor jou. Het spel is ontworpen om de ervaring van het glasblazen en -handelen te simuleren. Als speler speel je de rol van een glasblazer en handelaar en richt je je op de glasproductie door middel van werkplaatsen, handel en eigen huizen. Het doel van het Mille Fiori is om slim te investeren en zo de meeste punten te scoren.

Speelbord en categorieën

Het speelbord van Mille Fiori is verdeeld in vijf categorieën die elk op hun eigen manier punten geven. Deze categorieën staan voor verschillende fases in de wereld van de glasblazerij en omvatten Werkplaatsen, Huizen, Handelshuizen, Personen en Haven. Elk van deze categorieën bevat ruimtes waarop je ruitfiches kunt leggen, die punten opleveren. Tijdens Mille Fiori krijg je vijf kaarten per ronde en kies je een van deze kaarten om te spelen. Vervolgens geef je de resterende kaarten door aan de speler naast je. Op basis van de kaart die je speelt, leg je een ruitfiche op het speelbord in een van de categorieën. Als vier kaarten op deze manier zijn gespeeld en doorgegeven, wordt de laatste kaart afgelegd en is de ronde afgelopen.

Werkplaatsen

In de categorie “Werkplaatsen” scoor je een punt voor elk fiche dat een groep vormt met het nieuw geplaatste fiche. Als je een fiche op een pigmentveld legt, wordt deze score verdubbeld. Het doel van deze categorie is om zoveel mogelijk fiches in een groep te hebben en deze op de meest strategische plaatsen te plaatsen om zoveel mogelijk punten te scoren.

Huizen

In de categorie “Huizen” krijg je punten voor het veld waar je je fiche op legt. Als deze plek vooraf wordt gegaan door andere fiches in jouw kleur, krijg je de punten van die fiches er nogmaals bij. Het doel van deze categorie is om zo veel mogelijk punten te scoren door slim gebruik te maken van fiches in je kleur.

Mensen

De categorie “Mensen” heeft de vorm van piramides. Hoe hoger je je fiche in de piramide legt, des te meer punten je hiervoor krijgt. Je mag echter pas op hogere lagen fiches leggen als die eronder zijn voltooid. Heb je al fiches in een van de eerdere lagen gelegd, dan geven die opnieuw punten bij nieuwe fiches die in de lagen erboven worden gelegd. Het doel van deze categorie is om zoveel mogelijk fiches op hogere niveaus te leggen en zo meer punten te scoren.

Handel

De categorie “Handel” heeft plaatsen voor fiches die vier verschillende goederensoorten tonen. Voor elk fiche dat je bij een bepaalde goederensoort legt, krijg je punten voor alle fiches van die goederensoort. Het doel van deze categorie is om het meeste te profiteren van de verschillende goederensoorten en zoveel mogelijk fiches te leggen bij de meest waardevolle goederen.

Haven

Bij de categorie “Haven” kun je in plaats van fiches leggen je schip op het havenspoor verzetten. Hoe verder het schip komt, hoe meer punten je krijgt. Daarnaast kun je een fiche in een van de vijf rijen van de haven leggen. Zodra een rij vol is, krijg je punten voor de goederen die in de categorie “Handel” naast de rijen van de categorie “Haven” zijn gelegd. Het doel van deze categorie is om zoveel mogelijk punten te scoren door slim gebruik te maken van het havenspoor en fiches in de haven te leggen.

Extra kaarten

Elke categorie heeft mogelijkheden om extra kaarten uit een aanbod naast het speelbord te spelen. Door slim kaarten te kiezen en fiches te leggen, kun je kettingreacties veroorzaken voor steeds meer punten. Het doel van Mille Fiori is om op de meest strategische manier fiches te leggen en kaarten te spelen om zo veel mogelijk punten te scoren.

Pros & Cons Mille Fiori

Pros:

• Prachtig vormgegeven spel
  • Strategisch en uitdagend spelverloop
  • Mogelijkheid om kettingreacties te veroorzaken voor steeds meer punten

Cons:

• Het kan even duren om het spel volledig onder de knie te krijgen

Mille Fiori is een prachtig ontworpen en strategisch bordspel waarin je de rol van glasblazer en handelaar aanneemt. Het spelverloop is uitdagend en biedt de mogelijkheid om kettingreacties te veroorzaken voor steeds meer punten. Het enige nadeel is dat het even kan duren om Mille Fiori volledig onder de knie te krijgen. Als je op zoek bent naar een uitdagend bordspel met een prachtig ontwerp, dan is Mille Fiori zeker de moeite waard om te proberen.