Catan kooplieden en barbaren review

Als je op zoek bent naar een bordspel dat strategie, onderhandeling en competitie combineert, is Catan Kooplieden en Barbaren een uitstekende keuze. Het is een uitbreiding van het populaire Catan spel dat spelers uitdaagt om grondstoffen te verzamelen en nederzettingen te bouwen in een middeleeuwse wereld. In deze uitbreiding nemen de spelers de rol aan van kooplieden en barbaren en moeten ze hun nederzettingen beschermen tegen aanvallen van barbaren terwijl ze handel drijven met andere spelers.

Gameplay

Nieuwe avonturen

Met de uitbreiding worden er nieuwe avonturen toegevoegd aan het basisspel Catan. In het noorden van Catan wordt er gebouwd, terwijl huifkarren langs de drukke wegen trekken om marmer en glas aan te voeren voor de renovatie van het kasteel waar de Raad van Catan zetelt. Als speler ben jij verantwoordelijk voor de logistiek. Catan Kooplieden en Barbaren wordt nog spannender als de kust nadert en er zware rookpluimen opstijgen. De barbaren zijn geland en hebben een kuststad geplunderd. Jij moet als speler de dappere ridders helpen om de wrede indringers terug te slaan.

Naast deze uitdagingen in het noorden van Catan zijn er ook uitdagingen in het zuiden en oosten van het eiland. In het zuiden komt er een kamelenkaravaan uit de woestijn die gewilde handelswaren in ruil voor wol en graan brengt. Zorg ervoor dat ze jouw nederzettingen niet links laten liggen. In het oosten wonen kolonisten langs de rivieren van Catan die bruggen bouwen en grote winsten opstrijken. Er zijn dus genoeg uitdagingen om te overwinnen en zo de rijkste kolonist te worden.

Scenario’s en varianten

Naast de nieuwe avonturen biedt dit spel vijf nieuwe scenario’s. Deze scenario’s zorgen voor nog meer uitdaging en variatie tijdens het spelen van Catan. Daarnaast zijn er vier varianten om het spel helemaal naar jouw wensen aan te passen. Een van deze varianten is Catan voor twee personen. Hierdoor is het niet alleen mogelijk om het basisspel met z’n tweeën te spelen, maar ook alle scenario’s en varianten in deze uitbreiding. Deze variant biedt de mogelijkheid om altijd te kunnen spelen, ook als je met z’n tweeën bent.

In deze uitgebreide gids zullen we de spelregels van Catan Kooplieden en Barbaren bespreken, evenals enkele tips en strategieën om je te helpen Catan Kooplieden en Barbaren te winnen.

Het bord en de benodigdheden

Het bord bestaat uit verschillende tegels die de verschillende landschappen weergeven, zoals bergen, bossen, velden en heuvels. De spelers plaatsen hun nederzettingen en steden op de kruispunten van de tegels, terwijl de wegen de kruispunten tussen de tegels verbinden. Het spel wordt gespeeld met 3-4 spelers en duurt ongeveer 2 uur. De benodigdheden omvatten een bord, kaarten, speelstukken, dobbelstenen en grondstofkaarten.

Het doel van het spel

Het doel van het spel is om als eerste een bepaald aantal punten te verzamelen door nederzettingen, steden en ontwikkelingskaarten te bouwen. Spelers verdienen punten door het plaatsen van nederzettingen en steden, het bouwen van lange wegen en het voltooien van opdrachten. De speler die als eerste het vereiste aantal punten bereikt, wint het spel.

Grondstoffen verzamelen

Catan Kooplieden en Barbaren draait om het verzamelen van grondstoffen, waaronder hout, klei, graan, schapen en erts. Deze grondstoffen worden gebruikt om nederzettingen, steden en wegen te bouwen, en om ontwikkelingskaarten te kopen. De spelers kunnen grondstoffen verzamelen door hun nederzettingen en steden naast tegels met grondstoffen te plaatsen en vervolgens de dobbelstenen te rollen om te bepalen welke tegels grondstoffen produceren.

Kooplieden en barbaren

In deze uitbreiding van het spel zijn er twee nieuwe rollen: kooplieden en barbaren. Kooplieden kunnen grondstoffen ruilen met andere spelers en kunnen speciale ontwikkelingskaarten kopen. Barbaren worden beheerd door de spelers en zullen het spel binnenvallen als er niet genoeg grondstoffen

We zullen nu dieper ingaan op de regels en mogelijkheden van deze nieuwe rollen.

De rol van de kooplieden

Kooplieden zijn handelaren die de spelers toestaan om grondstoffen te ruilen met andere spelers. In tegenstelling tot de basisregels van Catan, kan er in het spel en Barbaren ook worden geruild met grondstoffen van andere spelers, op voorwaarde dat de koopman die het ruilen initieert, ook een nederzetting of stad op het kruispunt heeft waar de grondstoffen worden geruild. Dit opent de deur voor nieuwe strategieën en tactieken in Catan Kooplieden en Barbaren.

Ze kunnen ook ontwikkelingskaarten kopen. Deze speciale kaarten bieden unieke voordelen, zoals extra grondstoffen of bescherming tegen de barbaren. Het kopen van ontwikkelingskaarten is een belangrijk onderdeel van Catan Kooplieden en Barbaren en kan een bepalende factor zijn in de uiteindelijke overwinning.

De rol van de barbaren

Barbaren zijn de vijanden van de spelers. Ze zullen de nederzettingen en steden van de spelers aanvallen en plunderen als er niet genoeg grondstoffen zijn om ze te betalen. Als de barbaren een nederzetting of stad aanvallen, worden er grondstoffen gestolen en verliezen de spelers hun grondstoffen. Dit kan erg frustrerend zijn, maar het maakt ook het spel interessanter en uitdagender. De barbaren worden beheerd door de spelers en bewegen zich rond het bord op basis van dobbelstenenworpen. Als de barbaren bij een nederzetting of stad aankomen, vindt er een gevecht plaats. De spelers moeten de barbaren verslaan om hun nederzettingen en steden te beschermen.

De nieuwe scenario’s

Naast de nieuwe rollen, bevat Catan Kooplieden en Barbaren ook nieuwe scenario’s die het spel nog interessanter maken. Elk scenario heeft zijn eigen unieke regels en doelen, waardoor Catan Kooplieden en Barbaren steeds weer anders wordt.

Een van de scenario’s is “Barbareninvasie”. In dit scenario moeten de spelers samenwerken om de barbaren te verslaan. Als de barbaren verslagen zijn, winnen alle spelers. Dit scenario vereist veel samenwerking en kan een geweldige manier zijn om Catan Kooplieden en Barbaren met vrienden te spelen.

Een ander scenario is “Kooplieden en Barbaren”. In dit scenario zijn de spelers verdeeld in twee teams: de kooplieden en de barbaren. De kooplieden moeten grondstoffen verzamelen en ontwikkelingskaarten kopen, terwijl de barbaren proberen de nederzettingen en steden van de kooplieden aan te vallen. Dit scenario is een geweldige manier om Catan Kooplieden en Barbaren nog competitiever te maken.

Pros & Cons

Pros:

• Meer uitdaging en variatie tijdens het spelen van Catan
  • Vijf nieuwe scenario’s en vier varianten om het spel aan te passen naar jouw wensen
  • Catan voor twee personen biedt de mogelijkheid om altijd te kunnen spelen, ook als je met z’n tweeën bent

Cons:

• Als je geen fan bent van Catan, is deze uitbreiding waarschijnlijk ook niet geschikt voor jou

Catan Kooplieden en Barbaren biedt spelers een uitdagend en interessant bordspel. De nieuwe rollen en scenario’s voegen nieuwe dimensies toe aan het spel en zorgen ervoor dat het nooit hetzelfde blijft. Door de grondstoffen, kooplieden en barbaren wordt het spel nog strategischer en tactischer dan het originele Catan-spel. Het kan even wennen zijn om alle regels en mogelijkheden te begrijpen, maar het spel is zeker de moeite waard om te spelen voor iedereen die van bordspellen houdt. Check zeker ook mijn review over Catan junior en Catan de Zeevaarders.